Tyypitkaksi-hankkeen aikana kehitettiin menetelmiä, joiden avulla vertaisohjaajan on helppoa lähteä käsittelemään tyypin 2 diabetesta sairastavan hyvinvoinnin osa-alueita. Koska kyseessä on vertaisryhmä, ryhmän ytimessä on keskustelu ja vertaiskokemusten jakaminen. Nelikenttä-työskentelyn ja keskustelukorttien avulla lähes aihetta kuin aihetta voi lähteä käsittelemään neutraalisti ja kaikkien kokemuksia kunnioittaen.
Tieto-taito-tunne-suhtautuminen -nelikenttä
Tieto-taito-tunne-suhtautuminen -nelikenttää voidaan hyödyntää tarpeen mukaan kaikissa ryhmätapaamisissa. Löydät tapaamiskertojen yhteydestä lisää vinkkejä nelikentän hyödyntämiseen.
Tyypitkaksi-keskustelukortit
Keskustelukortit on kehitetty hankkeen aikana ryhmän tarpeisiin. Niitä voi käyttää monin tavoin, kaikissa käsiteltävissä teemoissa. Voit käyttää koko pakkaa tai valita ainoastaan muutamia kortteja.
Kortteja voi käyttää joko aiheeseen virittymisessä: mitä ajatuksia tai tunteita käsiteltävä teema sinussa herättää? tai ryhmätapaamisen yhteenvedossa: miltä sinusta tuntui keskustella käsiteltävästä teemasta? Alla esimerkkejä ja apukysymyksiä, miten voit myös keskustelukortteja hyödyntää.
Ravitsemus
- Kun ajattelet sanaa ruoka tai syöminen, mitä ajatuksia tai tunteita se sinussa herättää?
- Mitä ajatuksia ja tunteita diabeetikon ravitsemus munuaisterveys huomioiden sinussa herättää?
Mielen hyvinvointi
- Kun hetken kuulostelet itseäsi, miltä sinusta tuntuu juuri tänään?
- Kun ajattelet sanaa henkinen hyvinvointi, millaisia ajatuksia se sinussa herättää?
Munuaisterveyden tukeminen
- Millaisia ajatuksia ja tunteita sanat diabetes ja munuaismuutokset sinussa herättää?
- Millaisia ajatuksia ja tunteita hoitopaikassa tapahtuva seuranta sinussa herättää?
Uni ja lepo
- Mitä uni ja lepo sinulle merkitsevät?
- Millaisia ajatuksia ja tunteita uni ja lepo sinussa herättää?
Liikkuminen
- Mitä liikkuminen sinulle merkitsee?
- Kun ajattelet sanaa liikkuminen, millaisia ajatuksia tai tunteita se sinussa herättää?
Muita toiminnallisia menetelmiä
Erilaisia toiminnallisia menetelmiä kannattaa hyödyntää ryhmän toiminnassa tarpeen mukaan. Erilaisille vertaisohjaajille ja ryhmille sopii erilaiset tavat toimia. Perinteiset post it- laput, kynät, tussit ja fläppipaperit ovat toimivia välineitä.
Pienryhmiin jakamista kannattaa hyödyntää ryhmätapaamisissa. Ryhmäjaon voi tehdä vaikka arpomalla eriväristen lappujen avulla tai järjestäytyä jonoon esimerkiksi pikkurillin pituuden mukaan ja tehdä sitten jaon kahteen tai kolmeen.
Oppimiskahvila on hyvä menetelmä, kun halutaan erilaisia näkemyksiä samasta asiasta. Vertaisohjaajat ovat miettineet valmiiksi kysymykset ja kirjanneet ne esimerkiksi fläppipapereille. Paperit on sijoitettu eri puolille tilaa. Ryhmäläiset kiertävät yksin tai pienryhmissä paperilta toiselle ja kirjaavat omat kommenttinsa. Lopuksi käydään yhdessä yhteenvetokeskustelua.