Muokattavan diaesityksen tämän tapaamiskerran rungoksi löydät tästä
Pdf- version tämän tapaamiskerran dioista löydät tästä
Vinkit ryhmän ohjaajalle
Ryhmän päättämisellä ja viimeisellä kerralla on lähes yhtä suuri rooli kuin sen aloittamisella. Yhteinen matka on ollut pitkä ja ryhmä on todennäköisesti tiivistynyt matkan varrella ja yhteys ryhmäläisten välillä on kasvanut.
Kahvittelu, kuulumiset ja paluu viime kertaan
Ryhmä aloitetaan kuulumiskierroksella, jossa jokainen saa vuorollaan kertoa mitä itselle kuuluu. Voitte kysyä esimerkiksi:
- Mitä hyviä tekoja olet tehnyt itsellesi kuluneen viikon aikana tai
- Mistä olet antanut itsellesi kiitosta?
Kysymysten tarkoituksena on auttaa ryhmäläisiä huomaamaan mitä hyvää arjessa on tapahtunut ja antamaan itselleen kiitosta tehdystä hyvästä. Voitte myös keksiä omia, teidän ryhmälle sopivia tarkentavia kysymyksiä.
Kuulumiskierroksen jälkeen on hyvä käydä yleinen keskustelu siitä mitä jäi edellisestä kerrasta mieleen ja tuliko joitain oivalluksia tai kysymyksiä, joita haluaa nostaa yhteiseen keskusteluun.
Välitehtävä
Ennen viimeistä tapaamiskertaa ryhmäläisiä on pyydetty miettimään etukäteen seuraavia kysymyksiä: Pohdi kulkemaasi matkaa Tyypitkaksi-ryhmässä. Mitä ryhmä on sinulle antanut, mitä olet jäänyt kaipaamaan?
Näitä kysymyksiä pohditaan yhdessä nelikentän avulla.
Nelikenttä-arvio
Arviointia siitä: mitä olen saanut ryhmätoiminnasta, tehdään pienryhmissä oppimiskahvila-menetelmän avulla. Pienryhmät kiertävät pisteitä ja täydentävät toistensa ajatuksia tai lisäävät sellaisia asioita, joita ei ole vielä mainittu. Materiaalin työskentelyyn löydät täältä. Kysymykset pisteillä ovat seuraavat:
- Mikä ryhmässä saatu tieto on ollut sinulle tärkeää, hyödyllistä tai merkityksellistä? Kerro konkreettisia asioita
- Millaisia taitoja olet oppinut ryhmässä ja miten ne näkyvät arjessasi?
- Miten vertaisryhmä on auttanut sinua tunteiden käsittelyssä?
- Miten suhtautumisesi on muuttunut diabetekseen ja omahoitoosi yleisesti vertaisryhmän aikana?
Mistä tukea jatkossa?
Lopuksi on hyvä keskustella, että millaisia mahdollisuuksia vertaistukeen ja muuhun tukeen diabeteksen kanssa on tarjolla. Nämä vaihtelevat paljolti alueellisesti, mutta voitte kerätä ohjaajien kesken tietämiänne mahdollisuuksia ja kysyä lisää ryhmäläisiltä. Yleensä paras tieto elää ryhmäläisissä! Alla muutamia esimerkkejä tuen tavoista:
- Kurssimahdollisuudet/liittojen muu toiminta
- Yhdistyksen toiminta
- Ryhmän jatko ja sen tukeminen
Palautteen antaminen toisille
Positiivisten asioiden kuuleminen itsestä ja niiden kertominen toisille on tärkeää. Kun ryhmä on päättymässä on mukava kiittää toinen toistansa siitä, mitä toit tähän ryhmään. Menetelmiä palautteen antamiseen on monia, voitte ohjaajien kesken pohtia, mikä tuntuisi teistä luontevalta tavalta ja teidän ryhmällenne sopivalta.
Menetelmiä esimerkiksi:
Lankakerä: muodostetaan piiri ja joku ottaa lankakerän ja sitoo sen pään sormeensa. Sen jälkeen hän heittää kerän valitsemalleen henkilölle, sanoo nimen ja antaa jotain myönteistä palautetta. Palautteen saaja ottaa kerän kiinni ja kiinnittää langan sormeensa ja heittää kerän eteenpäin jollekin toiselle ryhmäläiselle ja antaa palautetta. Tämä jatkuu, kunnes jokainen on saanut kerän ja palautetta. Näin ryhmäläisten välille muodostuu langasta tiheä verkko kuvastamaan ryhmän kiinteyttä.
Kiertävä reppu: asetutaan piiriin istumaan ja laitetaan reppu kiertämään ryhmäläiseltä toiselle. Kun reppu on jonkun sylissä, muut antavat kyseiselle henkilölle reppuun ”evästä”, myönteistä palautetta ryhmässä toimimisesta.
Ryhmän lopetus
Ryhmän päättämisestä viimeisellä kerralla voi pitää matkassa ainakin kaksi asiaa tästä kerrasta ja rauhallinen lopetus.
On hyvä käydä perusteellisempi kierros tai muulla tavoin kerätä vielä palautetta ryhmästä. Millaisia ajatuksia näin viimeisellä kerralla herää koko prosessista ja sen toimivuudesta.